El digital dels que votaran #SíSí. N. 3811. Dimarts, 17 d'octubre de 2017 10:03 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dilluns, 19 de juny de 2017 19:34 h

Compromís vol saber si ACS va intentar cobrar 7,55 MEUR pel manteniment del Castor inflant els costos

Un informe de la CNMC hauria detectat desviaments de fins el 10% per operacions financeres internes entre empreses del mateix grup

ACN Madrid.-El senador de Compromís, Jordi Navarrete, ha reclamat conèixer el contingut d'un informe confidencial redactat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) denunciant que Escal UGS hauria intentat traslladar al Ministeri d'Indústria el cobrament de 7,55 milions d'euros inflant irregularment les despeses d'operació i manteniment de 2013 i 2014 del projecte Castor. Segons publica el digital Vozpópuli, l'empresa exconcessionària –controlada per ACS, amb el 66% de les accions- va incloure sota aquest concepte operacions financeres entre empreses del mateix grup constructor –la UTE entre ACS i la filial Cobra era l'encarregada d'aquest manteniment i operació en aquell moment-, amb un desviament de l'import de fins el 10%. La mateixa CNMC hauria proposat al govern espanyol que no autoritzi a Escal UGS la retribució per aquesta partida, atès que no formava part dels costos reconeguts.

L'informe de l'organisme regulador posaria pals a les rodes a aquestes aspiracions davant la constatació de suposades irregularitats per part de la societat controlada per Florentino Pérez. Segons recorda el digital, Escal UGS mantenia un contracte per operació i manteniment amb altres empreses del mateix grup, que exercia de concessionari i contractista al mateix temps. A partir d'aquí, s'hauria establert un marge intragrup del 10% que afectaria el cost d'activitats regulades: la constructora, així, repercutiria un cost que no seria el real per aquesta activitat reclamant retribucions per sobre de les que estableix la regulació. Aquest procediment s'hauria dut a terme a partir de contractes d'assessorament econòmic-fiscal, per un import de 2,675 milions, a través del marge del 10% en el contractes d'operació i manteniment, per 4,782 milions, així com amb una partida inferior de 100.900.La xifra total en qüestió formaria part dels 46,86 milions d'euros que, segons el soci minoritari d'Escal UGS, la canadenca Dundee Energy, l'anterior ministre d'Indústria, José Manuel Soria, va autoritzar pagar a través d'una ordre ministerial del 17 de novembre de 2015. Sobre el paper, aquesta partida havia de servir per pagar els costos d'operació i manteniment entre el 5 de juliol de 2012 i el 30 de novembre de 2014, quan Enagás va assumir les instal·lacions. El seu pagament –juntament amb una retribució de 253,3 milions per aquest mateix període- s'havia de fer efectiu en un 75% a finals de 2016, mentre que l'empresa confiava rebre el 25% restant a quinze anys amb un interès de l'1,2%. L'empresa, però, sí que va cobrar finalment els 4,56 milions pel manteniment des del 5 d'octubre i fins el 30 de novembre, un cost que es va traslladar a la factura del gas de tots els consumidors aquest 2016.Ara, la CNMC hauria fixat els ajustos per cadascun dels tres períodes d'operació i manteniment facturats, amb l'objectiu d'evitar que es paguin els costos que s'haurien inflat injustificadament. Així, segons assenyala el mateix digital, el cost per aquest servei el 2013 hauria estat de 21,19 milions; 18,16 milions entre principis de 2014 i el 4 d'octubre d'aquest any, quan el govern espanyol fa efectiva la renúncia de la concessió; i entre aquesta última data i l'entrada d'Enagás, els ja esmentats 4,56 milions. Els 7,55 milions restants en aquests tres períodes en quedarien fora. "Parlem de 7,5 milions d'euros pel moment, uns diners que estan tenint que pagar els pobres consumidors de gas, que res tenen a veure amb la mala gestió de l'empresa i Ministeri davant la gran nyap que suposa el projecte Castor, per la qual cosa demanarem que s'aclareixin aquestes sospites i, si cal, que es faci en el si de la Comissió d'Investigació que ha començat a caminar al Senat", ha argumentat Navarrete.Aquesta notícia se suma a la d'altres informes recents del mateix Ministeri d'Indústria que revelaven que el grup comandat per Florentino Pérez va inflar els marges empresarials en la construcció del Castor del 5 al 17% per subcontractar les empreses del mateix grup o exercir de comissionista. Afegint els compromisos de retribucions acordats, a l'espera de la decisió del govern espanyol sobre les recomanacions de la CNMC, i els pagaments fets efectius, Escal UGS ha rebut uns 1.760 milions d'euros -incloent la indemnització de 1.350 milions aprovada pel govern espanyol amb el reial decret del 4 d'octubre de 2014- pel fracassat magatzem de gas submarí, que mai ha arribat a posar-se en marxa, i pot arribar a costar 3.280 milions d'euros als consumidors de gas de tot l'Estat. Segons Compromís, que considera el deute i els costos generats com a "il·legítims", el projecte "va desbordar les capacitats dels propis ministeris implicats i es va acceptar a ulls tancats tots els drets retributius de les empreses promotores i constructores de manera que el cost total del projecte es va anar inflant sense control". La coalició ha reclamat mitjançant una esmena als Pressupostos Generals de l'Estat d'aquest 2017 que siguin les arques públiques les que assumeixin les indemnitzacions, sobrecostos i els costos provisionals de manteniment i operativitat de les instal·lacions hibernades i la participació en el dèficit d'Escal UGS, que suposen un cost anual pròxim als 100 milions dins de la factura del gas.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.