El digital dels que votaran #SíSí. N. 3817. Dilluns, 23 d'octubre de 2017 06:28 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Divendres, 13 d'octubre de 2017 12:54 h

La desigualtat en el consum de les llars de l'Estat cau gairebé un 10% entre el 2007 i 2015, segons el BBVA Research

L'estudi indica que mentre les famílies més afavorides van reduir el consum de la llar un 17,2%, la despesa de les llars més desfavorides va baixar només un 7,6%

ACN Barcelona.-La desigualtat en el consum de les llars de l'Estat ha disminuït entre els anys 2007 i 2015. Així ho indica el darrer observatori publicat pel BBVA Research, que constata que tot i l'augment en la desigualtat dels ingressos, durant aquest període les llars amb famílies més afavorides van reduir el consum un 17,2%, mentre la despesa de les llars més desfavorides va disminuir només un 7,6 %, de manera que la desigualtat en termes de consum va caure un 9,7% entre el 2007 i 2015. Segons l'estudi, entre les variables que expliquen la reducció en la desigualtat del consum es troben el procés de reunificació familiar, la millora relativa dels nivells educatius en les llars amb menys recursos i l'increment en la proporció de famílies liderades per dones en llars amb més ingressos.

Segons el servei d'estudis del BBVA, alguns d'aquests factors són temporals i estan lligats al cicle econòmic, per la qual cosa la recuperació que actualment s'observa podria portar a una "reversió" de la disminució en la desigualtat en el consum. Particularment, segons apunta l'entitat, la major iniquitat en l'ingrés podria començar a replicar-se en la despesa. Així mateix, tot i que la reunificació familiar hagi pogut mitigar la caiguda del consum en les llars desfavorides, presenta altres costos de caràcter econòmic i social, "per la qual cosa seria desitjable la seva reversió", indica l'estudi. En aquest sentit, assenyala que el repte és el de la provisió de mecanismes que permetin la creació de noves llars sense que això suposi una caiguda significativa de la despesa en consum per unitat familiar. En relació als aspectes que poden explicar per què el consum ha evolucionat de forma diferent entre el 2007 i 2015 en els diferents tipus de llars, l'estudi conclou que les llars amb menys recursos econòmics van experimentar una major reducció dels ingressos: mentre la renda de les famílies amb més recursos va caure un 6,5%, la de les menys afavorides ho va fer en un 12,2%. En aquest sentit, el BBVA Research considera que aquest aspecte hauria d'haver impulsat una major desigualtat en la despesa del consum. Així mateix, l'informe sosté que els béns duradors i semiduradors tenen un pes més important en la cistella del consum de les famílies amb rendes altes "i va ser precisament la despesa en aquests béns la que més es va ajustar durant el període 2007-2015". Concretament, les llars amb despeses superiors van destinar el 21% del seu consum a aquest tipus de béns el 2007, duplicant el seu pes en el cas de les llars més desfavorides. "Aquesta composició diferencial de la despesa entre llars en funció del nivell d'ingrés és un fet estilitzat en la literatura econòmica", indica l'estudi.D'altra banda, la grandària mitjana de tots dos tipus de llars va disminuir, tot i que considerablement més en el cas dels més afavorits –un 6,3% enfront de poc més de l'1% en el cas de les llars de menor consum). El BBVA Research record que la disminució de la grandària de la llar és una tendència que s'observa des de fa temps i que té a veure amb factors econòmics, demogràfics i socials.Altres aspectes que destaca l'estudi i que influeixen en la caiguda de la desigualtat en el consum són la millora del nivell d'educació del sustentador principal a les llars desfavorides, un major creixement de les dones com a cap de família a les llars més afavorides, un major envelliment relatiu a les llars amb més recursos i les diferències sobre el lloc de residència de la llar.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.