directe ! a La República. N. 3996. Divendres, 20 d'abril de 2018 11:00 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Diumenge, 14 de gener de 2018 11:15 h

Xifra rècord de 800 participants a la 4a Marxa de la Boira, que aquest any promociona el paisatge de l'Urgell

La iniciativa també té caràcter solidari i destina un euro de cada inscripció a l'entitat ecologista GEMA

ACN Tàrrega.-Xifra rècord de 800 participants a la 4a Marxa de la Boira, que aquest any recorre els espais naturals de Tàrrega per promocionar els atractius turístics de la capital de l'Urgell i els pobles del seu terme municipal. La iniciativa va néixer per reivindicar la boira com a element identificador i característic de la plana de Lleida i cada any ha anat augmentant els inscrits, fet que certifica l'èxit de la proposta, segons els empresaris que la impulsen. Aquest hivern hi ha hagut pocs dies de boira persistent si es compara amb l'any passat i, de fet, aquest fenomen meteorològic mai ha acompanyat el dia de la marxa, que aquest diumenge s'ha fet sota un cel ben ennuvolat. Tot i això, "es demostra que és un bon reclam per a les comarques de Ponent", segons Irene Barón, portaveu de Boira Experiencie. La meitat dels participants són lleidatans però els altres 400 provenen de la resta de Catalunya i també de la Franja de Ponent, Castelló i Madrid. Aquest any la Marxa de la Boira també destina un euro de cada inscripció a una ajuda solidària, en concret a l'entitat targarina GEMA (Grup d'Ecologia i Medi Ambient). La donació econòmica servirà per plantar arbres i arbustos a l'entorn natural de Tàrrega.

La Marxa de la Boira és un esdeveniment no competitiu i obert a caminants i atletes de totes les edats. L'organitza l'entitat Boira Experience amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tàrrega i la Diputació de Lleida i pretén fomentar aquest fenomen meteorològic típic de les terres de Ponent com un element característic del paisatge i un atractiu per a la gent de fora. Aquest any l'encarregat de donar el tret de sortida a les nou del matí a l'espai MerCAT de la capital de l'Urgell ha estat Lo Tossino, una figura festiva del bestiari targarí. A l'arribada a destí, s'ha preparat una gran degustació de cassola de tros d'hivern o vegetariana. Els participants han triat entre dos recorreguts circulars: un de curt de 10 quilòmetres amb un desnivell positiu acumulat de 175 metres i un de llarg de 24 quilometres amb un desnivell positiu acumulat de 391 metres. Els dos itineraris han passat per indrets singulars del terme com el Parc de Sant Eloi, el Castell del Mor o Mas Colom. El recorregut llarg també ha permès descobrir pobles amb encant com Claravalls, La Figuerosa i Altet. Els participants han disposat d'informació turística sobre els indrets per on ha passat la ruta. Les inscripcions es van tancar fa una setmana amb 800 participants i llista d'espera. Pels promotors de la iniciativa, l'èxit de resposta és evident i la marxa ha anat prenent cada any una dimensió més gran. Va néixer el 2015 al Palau d'Anglesola (Pla d'Urgell) i va comptar amb 200 participants. L'any següent va sortir de Vila-Sana (Pla d'Urgell) amb 400 inscrits i l'any passat es va fer a Mollerussa i hi van participar 700 persones. Una de les organitzadores de la Marxa de la Boira i portaveu de Boira Experience, Irene Barón, destaca que el que volen és que la boira sigui una excusa per conèixer aquest territori, tant si n'hi ha com si no. "La boira que tenim a la plana de Lleida l'hem de saber valorar i potenciar turísticament; volem que sota el paraigües de la boira la gent conegui una zona d'interior encara força desconeguda", insisteix. A més, remarca que enguany han crescut considerablement els inscrits de fora de Lleida "la qual cosa és molt positiva perquè veiem que s'està estenent el ressò i anem traspassant fronteres". També treu importància al fet que la boira no hagi acudit mai a la cita de la marxa "perquè és molt imprevisible i mai sabem si n'hi haurà, però ens ho plantegem com una festa per acomiadar-la, ja que a partir d'ara ja sol ser menys freqüent". També en aquest sentit s'ha expressat l'altre membre de Boira Experience, Roger Tutusaus. "Aquest any no hi ha hagut gaire boira però la gent ens ha respost igual perquè li agrada el producte, els recorreguts que proposem i descobrir territori" i afegeix que "el fet que sigui itinerant i cada any fem la marxa a un lloc diferent també la fa més atractiva".Una opinió bastant generalitzada dels participants lleidatans a la marxa és que la boira genera sentiments contradictoris però coincideixen que és positiu que s'aprofiti com a un actiu del territori d'on és característica. Josep Maria Colilles, de Tàrrega, assegura que "per caminar qualsevol excusa és bona i si ho fem sota el nom de la boira, que és molt de les nostres terres, millor que millor". El seu company de marxa, Agustí Castellà, també ha remarcat que "la boira ens la sentim molt nostra i organitzar iniciatives en nom seu és molt encertat". "La boira és molt nostra, forma part del nostra tarannà i li hem de buscar la banda positiva", ha afirmat una altra participant de la capital de l'Urgell, la Montse Robinat. "Hi ha molta gent que no hi agrada la boira però se li ha de treure la part positiva i està clar que com a reclam funciona perquè cada any s'hi apunta més gent", ha afegit la Paqui Ortiz, de Mollerussa. Com a novetat, aquest any la marxa ha ofert una planificació nutricional supervisada per una nutricionista. Els participants han portat l'avituallament sòlid en una bossa d'esquena que ha donat l'organització on també hi havia un full informatiu on es detalla els efectes que els aliments tenen a l'organisme. Al llarg del recorregut també s'han muntat diversos punts d'avituallament líquid.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.