directe ! a La República. N. 4060. Dissabte, 23 de juny de 2018 23:38 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Alt Empordà doble fletxa Divendres, 23 de febrer de 2018 16:59 h

Nova temporada de creuers rècord a la Costa Brava amb 62 escales i 57.000 passatgers

La Generalitat espera des del juliol que l'Estat doni el vistiplau al projecte per adequar l'estació marítima de Palamós perquè sigui frontera Schengen

ACN Palamós.-La Costa Brava espera marcar un nou rècord de creuers aquest 2018. Aquesta temporada, pels ports de Palamós (Baix Empordà) i Roses (Alt Empordà) hi passaran 57.000 passatgers i s'hi faran 62 escales. Això suposa un increment del 26% en nombre de turistes i d'un 35% en escales respecte l'any passat, l'anterior rècord històric. La temporada de creuers a la Costa Brava començarà el proper 4 de març a Palamós. L'impacte econòmic directe s'estima que serà de 3,8 milions d'euros (MEUR). Mentrestant, però, el port de Palamós continua esperant poder obtenir l'autorització per ser frontera Schengen. El president de Ports de la Generalitat, Ricard Font, ha detallat que el passat mes de juliol van enviar a la Delegació del govern espanyol el projecte que recollia tots els seus requeriments, però encara no han rebut resposta. Tot i això, Font ha explicat que han seguit treballant i que "si Enric Millo dona el vistiplau aquest divendres, dilluns podríem licitar les obres". En concret, l'Estat ha requerit fer un vestuari per a la policia a l'estació marítima i habilitar-hi nous espais a la zona de retinguts.

El Costa Brava Cruise Ports confia que el 2018 sigui el millor any de la seva història. Aquesta temporada hi ha programades 62 escales que portaran 57.000 passatgers entre Palamós i Roses. Aquestes xifres impliquen millorar de manera considerable les dades de l'anterior. Ports de la Generalitat quantifica l'auge en un 26% en nombre de passatgers i un 35% en escales. La companyia que portarà més passatgers és Marella Cruises (l'antiga Thomson). La naviliera repetirà per dotzè any consecutiu i portarà un 63% del total de passatgers (en concret, 36.000). El president de Ports de la Generalitat, Ricard Font, ha volgut posar en context les dades respecte els primers creuers que van arribar a la Costa Brava el 1999. "El primer any vam tenir uns 900 passatgers", ha recordat durant la roda de premsa de la presentació de la nova temporada. Aquest 2018 s'espera un nou rècord absolut de la temporada de creuers a la Costa Brava. "Això és bo per a la zona però també per a tot el país", ha explicat Font. El també secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat creu que "alguns no ho voldrien" però que les previsions per a la temporada turística "són bones". L'impacte directe que els creuers deixaran al territori serà de més de 3,8 MEUR. Ports de la Generalitat calcula que cada passatger gasta de mitjana 62 euros, mentre que un tripulant en deixa uns 23. Ofertes complementàries Palamós continuarà sent, un any més, el principal port en recepció de creuers a la Costa Brava. Aquest any ja té confirmades 49 escales, que portaran fins a 47.500 passatgers. Això suposa, respectivament, uns increments del 17 i de l'11% en relació al 2017. Palamós començarà la temporada el diumenge 4 de març i l'acabarà el 7 de desembre. La punta de creuers serà el mes de maig, amb onze escales, mentre que a l'octubre i al juny n'hi haurà vuit. Un fet que ha posat en valor l'alcalde, Lluís Puig, per tal de contribuir a "desestacionalitzar el turisme". Aquest any hi haurà noves rutes que passaran per la Costa Brava. Palamós rebrà les escales inaugurals dels creuers Aidacara, Marella Explorer, Marella Dream. Seabourn Ovation, Viking Orion i Viking Star. El 51% de les companyies que faran escala al port baix empordanès seran de categoria estàndard. Aquest any, Palamós destaca perquè diversifica les companyies. L'alcalde de Palamós, Lluís Puig també ha volgut ressaltar que amb Roses "hi ha complementarietat i no rivalitat". El batlle creu que, per separat, "els dos ports tindrien menys força". Roses és la destinació que més creix, però segueix a distància de Palamós. La ciutat espera triplicar el nombre d'escales (fins arribar a un total de tretze) i quadruplicar el de passatgers (fins a 9.500). Al port de l'Alt Empordà, aquest any hi atracaran per primer cop dues companyies: Crystal i Oceania. Aquí, la temporada començarà el 6 de maig i s'acabarà el 24 d'octubre. Precisament, l'octubre serà el mes de més afluència amb quatre escales previstes. El port de l'Alt Empordà destaca perquè el 57% de les línies de creuers seran de categoria luxe o 'premium'. Schengen en compàs d'espera La temporada començarà, de nou, sense que Palamós sigui frontera Schengen. El president de Ports de la Generalitat ha assegurat que, des de finals de juliol, la Generalitat espera que el Ministeri de l'Interior avali el projecte que li ha fet arribar per donar resposta als seus requeriments i desencallar l'autorització. Tècnics de Ports de la Generalitat encara repassaven a l'espai de rebuda de creueristes de Palamós les obres que s'hi han de fer per complir amb els últims requisits de l'executiu espanyol. En concret, aquestes demandes són habilitar espais independents per a homes, dones i nens a la zona de retinguts, així com un vestuari per a la policia. La inversió necessària és de 150.00 euros. Ricard Font ha explicat que, el 21 de juliol de l'any passat, van enviar al delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, el projecte executiu bàsic de les noves instal·lacions. Font ha assegurat que encara no han rebut la resposta. Tot i això, Ports de la Generalitat ha seguit treballant i aquest mes de febrer ha enviat ja el projecte constructiu fet. Font ha volgut deixar clar que les obres estan parades per la falta de resposta de la Delegació del govern espanyol. "Si Enric Millo dona el vistiplau aquest divendres, dilluns podríem licitar les obres", ha assegurat a tall d'exemple. La licitació de les obres demanaria dos mesos per complir amb els terminis legals. Aleshores, les obres es podrien acabar en cinc mesos. Malgrat el retard, el president de Ports de la Generalitat ha volgut subratllar que, si hi hagués la necessitat d'activar un punt Schengen a Palamós, existeix un "acord" amb la policia espanyola perquè puguin fer les tasques previstes si un vaixell arriba sense haver fet escala abans a cap altre port de la Unió Europea. Tot i això, Ricard Font ha explicat que "habitualment" quan un vaixell arriba a Palamós ja ha fet escala a un altre port comunitari. Eslora i millor rebuda en un futur El creixement de Palamós i Roses dins el Costa Brava Cruise Ports ha estat sostingut els darrers anys. Un factor "clau", segons Font, perquè la iniciativa es consolidi. Un bon senyal de l'èxit de l'aposta, segons ell, és que les companyies repeteixin. Algunes d'elles fa més d'una dècada que aposten per amarrar a l'Empordà. Mentre a Palamós es treballa per ser frontera exterior Schengen, Roses vol millorar l'espai de rebuda i atenció de creueristes. "Volem que la terminal deixi de ser una carpa", ha explicat l'alcaldessa Montse Mindan. Aquesta demanda va lligada al creixement dels creuers de luxe que fan escala a Roses. A banda, Palamós i Roses estan treballant amb Ports de la Generalitat per poder rebre vaixells de gran eslora. Ricard Font ha anunciat que "properament" esperen donar detalls d'aquesta iniciativa que vol completar l'oferta actual. Menys a Barcelona i més a Pals Una altra de les dades que s'ha donat a conèixer en la presentació de la temporada de creuers és la preferència de visita dels passatgers un cop arriben a Catalunya. El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, ha explicat que "la Costa Brava ha desbancat Barcelona" del rànquing. La visita a Pals i Peratallada (Baix Empordà) va ser la més demanada el 2017. En segon lloc, hi ha la Costa Brava entre Tossa i Lloret (Selva). El podi el tanca la ciutat de Girona. Barcelona i Figueres són les dues propostes que han baixat més posicions en les preferències dels creueristes.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.