directe ! a La República. N. 4084. Dimarts, 17 de juliol de 2018 22:58 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


doble fletxa Dimarts, 17 d'abril de 2018 13:05 h

El TC avala que el Congrés aixequés el veto del govern espanyol a la tramitació d'una proposició sobre la LOMCE

El tribunal recorda a l'executiu de Rajoy que la Constitució només li permet impedir els tràmits legislatius que afectin directament despeses o ingressos dels pressupostos vigents

ACN Madrid\/Barcelona.-El Ple del Tribunal Constitucional, per unanimitat, ha desestimat el conflicte d'atribucions entre òrgans constitucionals de l'estat presentat pel govern espanyol contra la decisió de la Mesa del Congrés dels Diputats de l'octubre del 2016 de tramitar una proposició de llei del PSOE per suspendre el calendari d'implantació de la LOMCE. El Tribunal avala els acords de la Mesa i rebutja que suposessin una ingerència en les atribucions de l'executiu de Rajoy, concretament, en la potestat que li atribueix la Constitució per paralitzar iniciatives legislatives que incideixin en els comptes públics.

El TC explica que la Llei de pressupostos generals de l'estat (PGE) és una normasingular l'elaboració de la qual correspon de forma exclusiva al poder executiu i l'aprovació és competència, també exclusiva, del poder legislatiu. La sentència recorda que, un cop aprovats els pressupostos, només el govern "pot incidir de forma directa sobre el volum de la despesa pública autoritzada i els ingressos estimats", bé mitjançant la presentació de projectes de llei que introdueixin canvis, bé mostrant la seva disconformitat amb proposicions de llei o esmenes que alterin els comptes públics, ja que, com diu l'article 134.6 de la Constitució, "Tota proposició o esmena que suposi un augment dels crèdits o disminució dels ingressos pressupostaris requerirà la conformitat del govern per a la seva tramitació".Però, segons el TC, aquesta capacitat de veto del govern a la qual es refereix aquest article té límits: d'una banda, només pot afectar aquelles mesures que "incideixin directament sobre el pressupost aprovat, és a dir, sobre les despeses i ingressos del sector públic estatal"; de l'altra, aquesta incidència sobre els comptes públics ha de ser "real i efectiva" i, a més, s'ha de referir al pressupost en vigor, no a pressupostos futurs.La Mesa del Congrés, per la seva banda, pot rebutjar la manca de conformitat de l'executiu "quan comprovi que el govern no ha complert els requisits que se li exigeixen; és a dir, que en l'exercici de la seva funció de control tècnic-jurídic ha de constatar que la iniciativa legislativa vetada per l'executiu afecta d'una manera real i efectiva als pressupostos en vigor·.En el cas de la LOMCE, el govern va rebutjar la iniciativa parlamentària promoguda pel Grup Socialista perquè va entendre que la suspensió de la implantació de la LOMCE afectava els pressupostos en vigor en aquell moment (octubre de 2016) i, en estar prorrogats, també als de 2017. Va al·legar que el Fons Social Europeu havia assumit el 63,78% del cost del 'Programa Operatiu Ocupació, Formació i Educació 2014-2020', de manera que, segons la seva opinió, la Comissió Europea podia interpretar la paralització de la LOMCE com un incompliment dels acords per part d'Espanya i retirar el finançament.Aquests arguments no van ser acceptats per la Mesa del Congrés, que va decidir rebutjar la disconformitat expressada pel govern i admetre a tràmit la presa en consideració de la proposició de llei socialista. La Mesa va entendre que el govern no havia justificat "de forma objectiva i suficient" que la iniciativa legislativa afectés els pressupostos en vigor.El Tribunal avala la decisió de la Mesa i rebutja que hagi menyscabat la potestat que la Constitució atribueix a l'executiu. Considera, d'una banda, que el govern no va constatar de quina manera haurien resultat afectats els pressupostos en vigor, ja que no va realitzar un desglossament anual de les quanties destinades per la Comissió Europea a la LOMCE, sinó que va aportar quantitats globals referides a un període de sis anys. D'altra banda, adverteix que el govern es va referir "a una pèrdua eventual d'ingressos procedents del Fons Social Europeu"; és a dir, que va plantejar un escenari hipotètic que depenia de les decisions que les institucions europees poguessin adoptar en el futur.Així mateix, segons el TC, els arguments del govern van resultar insuficients per demostrar "l'efectiva connexió" de la iniciativa legislativa amb els ingressos i despeses públiques. La potestat de l'article 134.6 de la Constitució, explica la sentència, exigeix que "aquesta connexió ha de ser directa i immediata, actual per tant, i no merament hipotètica; a més, ha de referir-se al pressupost en particular, sense que pugui acceptar-se un veto de l'executiu a proposicions que, en el futur, puguin afectar els ingressos i despeses públiques, ja que això suposaria un eixamplament de la potestat de veto incompatible amb el protagonisme que en matèria legislativa atorga a les cambres la mateixa Constitució".El gener del 2017 el Consell de Ministres va aprovar presentar dos conflictes de competències davant del Constitucional contra la decisió de la Mesa del Congrés dels Diputats de tramitar dues proposicions de llei del PSOE per aturar la implantació del calendari de la LOMCE i per equiparar les condicions laborals dels treballadors propis amb els de les empreses subcontractades. Eren dues qüestions sobre les que el govern espanyol havia presentat un veto adduint que afectaven les obligacions de despesa de l'executiu espanyol, però que la Mesa del Congrés va decidir tramitar. L'objectiu dels conflictes de competència plantejats al TC, segons va explicar el ministre portaveu, Íñigo Méndez de Vigo, era "assegurar el dret de qualsevol govern d'oposar-se a una iniciativa legislativa que impliqui un augment de la despesa o la disminució dels ingressos" de l'estat.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.