directe ! a La República. N. 4087. Divendres, 20 de juliol de 2018 07:09 h


directe!cat


acn

ACN fletxa

publicitat


rss General
rss Política rss Internacional rss Cultura rss Comunicació rss Societat rss Economia rss Esports rss Agricultura

Notícies d'una comarca:


Barcelonès doble fletxa Dijous, 12 de juliol de 2018 14:38 h

El 91% de la xarxa ferroviària de Barcelona és accessible a per a persones amb discapacitat

L'Ajuntament espera arribar al 100% el 2026 i es proposa millorar accés a les parades d'autobús, solucionar discontinuïtats entre andanes i trens i potenciar sistemes acústics d'informació

ACN Barcelona.-El 91% de la xarxa ferroviària de Barcelona és accessible per a persones amb discapacitat. Aquesta és la conclusió principal que s'extreu del primer diagnòstic d'accessibilitat sobre les estacions i parades del transport públic que ha realitzat l'Ajuntament de la ciutat. Aquesta radiografia s'ha fet extensiva a tots els transports de la capital, siguin o no responsabilitat del consistori, com a un "primer pas per assolir l'accessibilitat universal" de cara al 2026, ha dit la comissionada de Salut i Diversitat Funcional, Gemma Tarafa. D'altra banda, la tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha assegurat que no s'ha elaborat aquest pla "des de l'autocomplaença" i que el 9% restant representen "greuges molt importants per la vida quotidiana" dels barcelonins.

En concret, la diagnosi, que s'emmarca en el Pla d'Accessibilitat Universal de Barcelona 2018-2016, detalla que el 91% de les estacions de metro, el 95% de les de Ferrocarrils de la generalitat, el 89% de les de Renfe, i el 92% de les de Tram tenen itineraris accessibles. El gerent de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha explicat què consideren per un itinerari accessible, és a dir, "que es pot baixar a l'estació i es pot arribar a la zona de combois amb un itinerari específic", ja sigui amb ascensor, amb rampes o a peu, ha dit Ortiz.L'estudi marca que cal millorar l'accés a parades d'autobús, incrementar d'estacions adaptades, resoldre discontinuïtats entre andanes i trens i potenciar sistemes acústics d'informació. "Per aquest 9% restant, la ciutat no és accessible, aquestes persones ho viuen al 100% i és la diferència entre quedar-se a casa o sortir", ha remarcat la comissionada.La gran majoria de les 154 estacions de metro estudiades tenen torns accessibles (96%) i les màquines replicadores de títol, importants en discapacitats visuals i cognitives (99%). La radiografia presentada recomana la implantació d'encaminaments que orientin a les persones, disposar de sistemes d'alerta sonora sobre el funcionament de l'ascens i instal·lar paviment amb contrast de color al límit de les andanes, per exemple.D'altra banda, la totalitat de torns de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat són accessibles i els problemes detectats amb "rampes amb pendents no adequats" "ja s'estan solucionant", ha dit Lamiel. Altres aspectes a millorar per aquesta xarxa ferroviària són la similitud de patrons entre el paviment i l'encaminament específic per a persones amb discapacitat i els bancs de les estacions amb "massa vol" cosa que dificulta la seva detecció per part de persones de discapacitat visual.Del servei de RENFE, s'han analitzat 9 estacions de les 10 que hi ha a la ciutat, amb la conclusió que el repte principal és incrementar les estacions accessibles i millorar les franges de risc i les màquines expenedores, que no disposen de replicador de bitllet. Un altre dels problemes detectats és que no hi ha encaminaments cap als accessos a l'andana ni a la via pública, aquest darrer cas és "recomanable" però no normatiu, ha recordat Lamiel.En relació al tramvia, l'estudi analitza un total de 26 estacions que inclouen parades de Trambaix i Trambesòs amb "uns bons indicadors d'accessibilitat". "El paviment estriat que funciona com a franja de risc pot confondre els usuaris", ha dit el gerent de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat que també ha recomanat la incorporació de sistemes d'informació acústica a les parades.Pel que fa al bus, la radiografia conclou que l'escocell "no protegit" és l'obstacle més present, sobretot en la segona porta, que és on es produeix el desplegament de rampa per encotxar i desencotxar les persones que ho necessitin. A més, també se senyala la necessitat de reubicar elements com papereres i senyal de trànsit que puguin posar impediments a la maniobra de desplegament de rampa. El 81,13% del sistema d'informació a l'usuari funciona correctament. En les proves realitzades l'avís per a persones amb discapacitat visual va fallar en unes 73 parades.A tall de recapitulació, la tinent d'alcaldia ha assegurat que "Barcelona vol ser exemplar" i ha repetit en diverses ocasions que el consistori ha pres la iniciativa amb la intenció d'elaborar un pla marc, una feina que "pertocaria" a la Generalitat de Catalunya. "Estem a l'espera de rebre un codi d'accessibilitat que hauria de marcar les línies generals del conjunt del país", ha reivindicat."Quan una ciutat no és accessible té una injustícia base i afecta a moltes persones i afecta la vida quotidiana de moltes persones", ha recordat Ortiz. "Un pla d'accessibilitat que suposa un instrument de garantia de drets i de planificació de les polítiques", ha continuat la tinent d'alcaldia.En total, un 10% dels barcelonins tenen discapacitat funcional, però fer de Barcelona una ciutat accessible "determina una millora per a tota la població", ja que "totes les persones tenen o poden tenir una situació de dependència funcional al llarg de la seva vida", ha recordat Ortiz.L'estudi de les cinc grans xarxes de transport de Barcelona ha analitzat teatres, museus, sales de cinema, universitats, establiments comercials, centres esportius, Centres d'Atenció Primària (CAP). Amb un cost total de 230.000 euros, l'informe ha comptat amb la col·laboració de 10 persones provinents d'un pla d'ocupació i de persones amb discapacitat funcional, ha explicat el gerent de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat.



publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Associació Cultural Nou País i Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Generalitat de Valenciana

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.